Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / Artist talk: Laura Erber, Filming the Brazilian Backlands: Visual Utopias and the Excess of Reality

Artist talk: Laura Erber, Filming the Brazilian Backlands: Visual Utopias and the Excess of Reality

Moderator: Charlotte Bydler, Södertörns Högskola.
Datum: torsdag 5 mars 2015.
Tid: 17.00. 19-20 serveras dryck och tilltugg.
Plats: Konstnärsnämnden, Projektrummet.
Adress: Maria skolgata 83, 2 tr, Stockholm.
Språk: engelska
Laura Erber, bildkonstnär och poet (BR) visar sin kortfilm The Sertão Notebook (en brasiliansk-fransk samproduktion, 13 minuter) och talar om filmen samt frågeställningar kring realism.

För att delta under föreläsningen anmäl dig senast den 26 februari: no@iaspis.se

Det verkligas dubbeltydligheter och dogmer: Perspektiv på Socialistisk realism och realism i historien och samtiden
En workshop i tre dagar, organiserad av CBEES, Centre for Baltic and East European Studies, Södertörns universitet i samarbete med Iaspis/ Svenska Konstnärsnämden. Konferensen äger huvudsakligen rum på Södertörns universitet. Den 5 mars visar Laura Erber sin film ”The Sertao Notebook” och talar och samtalar kring sin film på Iaspis/ Konstnärsnmänden, Maria skolgata 83.

För mer info: http://www.sh.se/
När jag var stipendiat vid Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporais (Frankrike) gjorde jag kortfilmen Diário do Sertão (The Sertão Notebook), en film som flyter samman med syner av andra filmen, och som går i spåret på det sätt som det förflutnas bilder påverkar hur vi ser vårt idag. Utmaningen bakom projektet The Sertão Notebook som också kan kallas Dagbok från obygden var att obygden och hela den föreställningsvärld som omger den fortfarande kunde ses som ett fält som stimulerar känsligheten, och verkar som ”retningar” i språket.

Ursprungligen relaterar begreppet Sertao till den enorma landsbygd som mötte de portugisiska upptäckarna. I senare geografisk betydelse, står ”sertao” för en halvt uttorkad del av nordöstra Brasilien och delar av norra Minas Gerais. Men i filmen Sertao får vi se ett mellanrum mellan en geografisk plats och en sinnlig. Det är en början för att tänka hur en plats eller en belägenhet formas och transformeras, och att tänka alla de sinnliga former som den kan anta. Filmen följer en del av den väg som den litterära figuren Riobaldo Tatarana beskrev i João Guimarães Rosas stora bok Grande Sertão: Veredas.

Filmen handlar om det som jag kallar ”fantasin om obygden”, i det avseende som Barthes använder fantasi: en positiv skrift som fångar det positiva i begäret. Filmen är en kort form i vilken jag har valt att registrera en situation där rymder oändligt byggs och ändå måste krystallisera sig, eller som inte längre kan krystallisera sig, varken genom bild eller ord. Obygden är en plats som inte kan nås (för att den alltid är lite längre fram, eller som bara finns i minnets fragment), men som samtidigt omger oss som en gräns som omringar oss och som vi inte kan komma ut ur.

I mitt anförande kommer jag att sätta filmen i samband med brasilianska avant-garde experiment med användandet av ljus i svartvita filmer i Cinema Novo rörelsen på sextiotalet. Sådana unga filmskapare som Glauber Rocha, Nelson Pereira dos Santos, Ruy Guerra och Thomas Farkas började med att förutsätta att det finns ett tropiskt mycket skarpt frontalt solljus som kunde utgöra en del av ett nytt estetiskt projekt. Jag kommer att undersöka deras utopiska och mytiska sätt att närma sig Sertao och hur filmen The Sertão Notebook upprättar en dialog med Cinema Novo filmens visuella estetik genom att införliva deras utforskande av ljus och genom att betona mytens och utopins skuggor.

För mer information kontakta Iaspis projektsamordnare, Lena Malm: lm@iaspis.se
 

Uppdaterad: 2015-02-25 Tipsa om sidan

Laura Erber 

  • Adress: Iaspis, Konstnärsnämnden Maria skolgata 83, 2 tr, SE-118 53 Stockholm
  • Telefon: +46 (0)8 - 506 550 00
  • E-post: info@iaspis.se