Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / I WILL NEVER GET USED TO WAIT

I WILL NEVER GET USED TO WAIT

Datum: 13 oktober.
Tid: 18.00 – 20.00.
Plats: hangmenProjects.
Adress: Ringvägen 86, Stockholm
Publikt samtal på hangmenProjects om den akuta situationen i Syrien och dess konsekvenser i samband med grupputställningen I Will Never Get Used To Wait.
Samtalet är ett samarbete mellan Iaspisprogrammet och hangmenProjects. Deltagare: Abir Boukhari, Nisrine Boukhari, Johan Pousette och Erik Berggren.

Utställningen med konstnärer från Syrien pågår 2 – 17 oktober och är curerad av Abir Boukhari, chef för AllArtNow, det första centret för samtidskonst i Syrien, grundat i Damaskus 2005.

I WILL NEVER GET USED TO WAIT
Vernissage: 2 oktober, 17.00–21.00
Utställningsperiod: 2 oktober – 7 oktober
Plats: hangmenProjects
Adress: Ringvägen 86, Stockholm

Medverkande: Muhammed Ali, Amer Akel, Nisrine Boukhari, Mahmoud Dayoub, Nawar Haidar, Diana Jabi och Erfan Khalife
Curator: Abir Boukhari.

”Vi väntar. Vi är uttråkade […] Om ett ögonblick försvinner allt och vi blir ensamma än en gång, mitt i intigheten. […]”
”Sov jag medan andra led? Sover jag nu? I morgon när jag vaknar, eller tror att jag gör det, vad kommer jag att säga om i dag?

I väntan på Godot, Samuel Beckett, övers. Magnus Hedlund
Dessa citat har inspirerat mig att formulera begreppet ”väntan under kriget”. För mig är det en av de svåraste känslorna och vi kommer aldrig att vänja oss vid den. Att inte kunna göra något, förvänta dig det värsta, leva för framtiden, förbli inaktiv eller i ett försummat tillstånd under en period, du skjuter upp ditt liv och ser ivrigt fram emot på den dag då ”något” händer som befriar dig från din rädsla för den ändlösa väntan. Betraktas väntan som en intervenerande tidsperiod som spenderas förgäves, eller handlar livet alltid om att befinna sig i väntan på att agera? Är väntan smärtsam, eller är att inte veta vad man ska göra den värsta sortens lidande? Är väntan, medan vi lever och upplever paradoxala fakta och motsägelsefulla känslor, en tid av neutralt uppträdande för att känslorna är så förvirrade och otydliga? Representerar väntan i tystnad, som är den vanligaste reaktionen på krigstrauman, vår erfarenhet av alla sorters smärta och förlust?
Denna utställning är en reflektion kring frågan om väntan med verk av konstnärer från Syrien. I projektet engagerar sig konstnärerna i begreppet genom sina egna individuella upplevelser av att antingen vara tvungna att skjuta upp sina planer eller skapa en alternativ plan. En del av konstverken gjordes redan för några år sedan: Nawar Haidars verk (från 2012) uttrycker det absurda i hans väntan sedan 2012 fram till idag. Likaså Erfan Khalifes verk (från 2012), som kom som svar på min fråga om hans långa väntan som palestinsk flykting i Syrien, i väntan på en lösning och i ett nytt tillstånd av väntan i sitt tillfälliga hemland (Syrien).

De andra verken i utställningen har konstnärerna skapat som ett svar på begreppet ”väntan”, oavsett om de fortfarande lever i Syrien eller redan har lämnat landet. Vad tycker konstnärerna om denna tid, har de olika åsikter om den, dess betydelse och värde? Tycker de att ”väntan är som döden”, eller att det är en smärtsam tid som kommer att leda till ett bättre liv?

Abir Boukhari

AMER AKEL (flyttade nyligen till Berlin, Tyskland) har en examen i visuell kommunikation, fakulteten för fri konst, Damaskus universitet. Hans verk har ställts ut i Syrien, Frankrike, Österrike och Sverige. www.amerakel.com
MUHAMMAD ALI (baserad i Damaskus, Syrien) har en BA i måleri, fakulteten för fri konst, Damaskus universitet 2005. Hans verk har ställts ut över hela världen, bl.a. i New York, Italien, Frankrike, Spanien, Storbritannien, Turkiet, Sverige och flera andra länder. Han har varit vistelsestipendiat på bl.a. Delfina Foundation, London. www.mhdali.weebly.com
NISRINE BOUKHARI (som kallar sig vandrare) har en MA i Social Design, Universität für angewandte Kunst Wien. Hon har haft vistelsestipendium på bl.a. Art OMI, Ghent/NY, och hennes verk har visats nationellt och internationellt. 2012 tilldelades hon en hedersutmärkelse vid Asian Art Biennale, Bangladesh. Hennes verk har blivit utvalda till utställningar som young and radical, re.act.feminism, Arab Short Film och Sanctioned Array. Nisrine Boukhari är ateljéstipendiat vid Iaspisprogrammets residens i Stockholm 15 augusti – 24 november 2015
www.nisrineboukhari.com
MAHMOUD DAYOUB (flyttade nyligen till Sharjah, Förenade Arabemiraten) har en BA i måleri, fakulteten för fri konst, Damaskus universitet 2005. Han har haft utställningar i Nederländerna, Sverige, Frankrike och på andra platser runtom i världen. Han är en tvärdisciplinär konstnär med särskilt fokus på humanitet och hans konstpraktik spänner över video, installationer, måleri och teckning.
NAWAR HAIDAR (flyttade nyligen till Columbia, USA) har en BA i måleri, fakulteten för fri konst, Damaskus universitet 2006 Hans verk har ställts ut över hela världen, bl.a. i Beirut, Spanien, och Österrike
DIANA JABI (flyttade nyligen till Rumänien på obestämd tid) har en MA i konstnärlig produktion och forskning, fakulteten för fri konst, Barcelonas universitet. Hennes verk har visats nationellt och internationellt
ERFAN KHALIFE (baserad i Damaskus, Syrien) har studerat fotografi vid Universität für angewandte Kunst Wien, 2002–2005. Han har medverkat i olika konstworkshopar, t.ex. på Salzburg  Sommerakademie, Österrike. Hans verk har ställts ut över hela världen, bl.a. i Frankrike, Österrike, Sverige och flera andra länder
AllArtNow skapar en plattform för samtidskonst i Syrien, utvecklar konstnärliga samarbeten och utbyten runtom i världen och ger nya samtidskonstnärer stöd och möjlighet att utveckla, producera och sprida sina konstverk. Det är en konsthub som är engagerad i samtidskonst och att främja det experimentella (kontroversiella idéer i Syrien). Abir Boukhari har tidigare varit konstnärlig ledare för Living Spaces Festival for Contemporary Arts, och för Studio (en informell skola för samtidskonst i Syrien), och är en av grundarna av Boukhari House for Artist Residencies och Maktab Creative Zone, samtliga i Damaskus. Hon har arbetat som frilansande curator sedan 2006, och skapat utställningar för så varierande institutioner och gallerier som Taksim Republic Art Gallery (Istanbul), Arab Short Film Festival (Kairo), Festival Les Instants Vidéo (Marseille) och Gotham Arts Studios (Perth). Hon kompletterade sin utbildning genom praktik på Tate Modern (London) och Hamburger Bahnhof Museum (Berlin).
 

Uppdaterad: 2015-10-13 Tipsa om sidan

 

  • Adress: Iaspis, Konstnärsnämnden Maria skolgata 83, 2 tr, SE-118 53 Stockholm
  • Telefon: +46 (0)8 - 506 550 00
  • E-post: info@iaspis.se