Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / De vanligaste problemen med den digitala ansökan

De vanligaste problemen med den digitala ansökan

Här finns de vanligaste problemen som kan uppstå i samband med att man loggar in och fyller i ansökningar i Konstnärsnämndens e-tjänst.

Inloggning

Jag försöker logga in men det fungerar inte.

Pröva något av följande:

  • testa ditt BankID här »
  • Om ditt BankID inte fungerar kontaktar du din bank.
  • Kontrollera att din dator godkänner cookies. Här hittar du hur du kan göra inställningen »
  • Använder du mobilt BankID måste du komma ihåg att starta BankID-appen i din telefon, där du skriver in ditt lösenord.
  • Har du nyligen fått Nordeas nya BankID ska du inte välja "Nordea" i rullgardinsmenyn, utan välj "BankID". 
  • Har du prövat ovanstående och du kan fortfarande inte logga in kan du kontakta den tekniska supporten på Chambersign på 08-19 11 19, support@chambersign.se
  • Använder du operativsystemet Safari, se högerspalten.


Gå vidare i blanketten

När jag klickar på "Gå vidare" längst ned på sidan händer ingenting, vad är fel?

Om du inte kommer vidare i blanketten beror det på att du antingen inte fyllt i alla fält som är obligatoriska eller att du fyllt i för många tecken. Det är markerat med rött vid de ställen som inte är ifyllda eller som är feltaktigt ifyllda.

Tänk på att om du under utbildning fyller i att du genomgått någon typ av utbildning också måste fylla i åtminstone en av raderna nedanför, samt samtliga rutor i den raden.

Varje gång du går in i ansökan på nytt måste du verifiera din e-post. E-postadressen måste alltså skrivas två gånger.

Om du klipper in text i webbformuläret som du har skrivit i ett annat program tillexempel Word, måste du kopiera in informationen som oformaterad text. Annars kan det finnas formateringsinformation som gör att texten innehåller otillåtna tecken och som förhindrar dig att komma vidare. Ett annat sätt för att försäkra sig om att texten inte innehåller osynlig formatering är att skriva in informationen via tangentbordet.

Ladda upp arbetsprover eller bilagor

Mina arbetsprover försvinner när jag går tillbaka för att granska ansökan eller då jag klickar på någon av de andra flikarna i menyn. Vad beror det på?

Systemet tillåter inte att du sparar dina filer tillfälligt utan du måste ladda upp dem i samband med att du skickar in ansökan.

Observera att det inte är möjligt att ladda upp filer via läsplatta eller mobiltelefon.

Varför blir det en röd markering framför det arbetsprov jag laddat upp?

Du har laddat upp ett filformat som inte är godkänt (se vilka filformat som är godkända på http://www.konstnarsnamnden.se/arbetsprover)

Jag får ett felmeddelande när jag försöker ladda upp arbetsprover. Vad gör jag för fel?

Det kan finnas flera orsaker - du kan undersöka något av följande:

Om du använder en äldre Apple Macintosh med operativsystemet Safari version 5.1.10, kan du få problem med ett meddelande om att du måste skicka med obligatoriska bilagor, fast du redan har lagt till filer. Gå tillbaka och spara tillfälligt innan du avslutar Safari. Sedan laddar du ner och installera webbläsaren Google Chrome eller Fire Fox på datorn. Därefter startar du om datorn och öppnar Chrome eller Fire Fox och loggar in igen. Där finner du din sparade ansökan och kan prova att ladda upp bilagorna en gång till. Då bör det fungera som det ska.

Tänk på att filnamnen bara bör innehålla tecknen a-z och 0-9, alltså inte å,ä, ö eller andra bokstäver med prickar, accenter, cirkumflexer et c.

Filen du försöker ladda upp är större än tillåtet (se vilka begränsningar som gäller för olika filtyper på http://www.konstnarsnamnden.se/arbetsprover)

Du försöker ladda upp fler antal filer än tillåtet. Du kan inte bifoga mer än 10 filer sammanlagt.

Skicka in ansökan

När jag klickar på "Skicka in" händer ingenting, systemet visar bara att den arbetar.

En anledning kan vara att många är inne i systemet och gör sina ansökningar samtidigt. När ansökningarna skickas in lägger de sig på "kö" och det kan ibland ta en ganska lång stund innan du får en bekräftelse att ansökan har gått iväg. Om man ansöker sista kvällen kan det dröja till följande dag innan du får meddelandet om att din ansökan inkommit.

Jag har skickat in ansökan men har fortfarande inte fått någon bekräftelse. Vad beror det på?

Systemet skickar automatiskt ut en bekräftelse per mejl när ansökan registreras. Om du inte får någon sådan kan det ha fastnat i ditt spamfilter. Men du kan också se om din ansökan är inskickad om du loggar in med din e-legitimation och tittar under fliken "Mina ärenden".

Innehållet i ansökan

Vad ska jag fylla i i rutan "Sammanfattning av ansökan"?

Du ska sammanfatta mål och syfte med din ansökan. Den här frågan ställs i alla Konstnärsnämndens ansökningsformulär och syftar till att ge dem som granskar ansökningarna en snabb inblick i vad du söker stipendiet/bidraget för.

I min ansökan kommer alla mina namn med. Kan jag ta bort namn som jag inte använder offentligt?

Namnen hämtas direkt från din e-legitimation men du kan själv ändra dessa i Konstnärsnämndens formulär.

Jag är verksam inom flera konstområden men kan bara välja ett i formuläret. Hur gör jag?

Du måste välja det område du är huvudsakligen verksam inom. Du kan senare i ansökan i löptext förtydliga att du arbetar inom flera fält.

Uppdaterad: 2017-05-03 Tipsa om sidan

Problem med Safari

Om du använder en äldre Mac och Safari så fungerar inte version 5.1.10. Vår rekommendation är att du då laddar ner  Google Chrome eller Firefox och därefter startar om din dator.

 

 
  • Adress: Konstnärsnämnden, Maria skolgata 83, 2 tr, 118 53 Stockholm
  • Telefon: 08 - 506 550 00
  • E-post: info@konstnarsnamnden.se